Projecte col·laboratiu “Tot comença per la meva mirada”

La Fundació Vimar i el Museu del Suro de Catalunya juntament amb l’escola Carrilet de Palafrugell i Dipsalut (amb el programa “Sigues tu”), han treballat una iniciativa conjunta per a promoure el sentit crític amb un projecte col·laboratiu entre alumnes de l’escola i usuaris i usuàries de la fundació.

Per a fer aquest projecte s’ha utilitzat el suro, un material característic d’aquesta zona, per treballar el pensament crític amb relació al concepte de normalitat, les etiquetes i els prejudicis cap a les altres persones.

Els protagonistes han estat els alumnes de 5è de l’escola Carrilet i les persones usuàries del STO Santa Cristina, de la Fundació Vimar, d’atenció a persones amb especials capacitats de la comarca del Baix Empordà. Aquesta acció ha permès reprendre el contacte que havien iniciat el darrer any amb activitats inclusives al Museu del Suro de Catalunya.

En primer lloc, es varen realitzar sessions per enfortir l’autoestima i potenciar la creativitat.

En segon lloc, varen veure un vídeo elaborat per Dipsalut i el Museu del Suro de Catalunya per introduir-los el tema de la companyonia i l’empatia amb les persones que ens envolten, utilitzant com a protagonista l’alzina surera, un arbre que creix a la Mediterrània Occidental testimoni de cultures molt diferenciades. L’audiovisual compta amb un dels personatges ja ben coneguts per tots els que participen en el “Sigues tu”, el doctor Hopper, que ens proposa canviar determinades actituds, començant per la nostra mirada.

I finalment, van elaborar conjuntament un treball manual amb forma d’ull fent servir taps de suro reciclats tant de vi com de cava. Les 12 creacions resultants s’exhibeixen en diversos espais del municipi de Palafrugell amb l’objectiu de mostrar la singularitat de cadascuna de les creacions, i recordar a tota la població que el més important per estar bé, és que la manera en què ens mirem, sigui sense judicis ni etiquetes, perquè tot i totes som únics i úniques.

La iniciativa busca posar en qüestió els prejudicis i promoure el tipus de pensament que analitza i avalua els raonaments i que no accepta les afirmacions d’altres directament com a certes, sense posar-les abans en qüestió. Per a fer-ho, es val del suro, un material que prové d’alzines sureres amb diferents noms i amb usos diversos, i que facilita el paral·lelisme amb les persones: amb el fet que totes som similars i alhora singulars; i que totes som necessàries, útils i valuoses.

També volem agrair la col·laboració de la Fundació TRESC, que treballa per a la inclusió sociolaboral de persones amb discapacitat i malalties mentals, ja que han estat els encarregats de confeccionar els suports de fusta.

Els llocs en què podeu trobar aquests ulls són:

– Biblioteca de Palafrugell
– Can Genís