Presentació de la Càtedra d’Estudis del Suro

El proper divendres, dia 21 de gener, a les set de la tarda, es presentarà a l’auditori del Museu del Suro la Càtedra d’Estudis del Suro.

Hi intervindran els representants de les institucions promotores (Universitat de Girona, Ajuntament de Palafrugell i Museu del Suro de Catalunya) així com la Dra. Rosa Ros, directora de la Càtedra

La proposta de creació de la Càtedra d’Estudis del Suro és una iniciativa de la Universitat de Girona, l’Ajuntament de Palafrugell i el Museu del Suro de Catalunya, tres institucions amb una llarga trajectòria de col·laboració. Respon a la voluntat d’impulsar la recerca multidisciplinar (tant de l’àmbit humanístic i social com del científic i tècnic) sobre allò que sovint s’anomena “el món del suro”, que inclou des de la matèria a la cultura, passant per les suredes i les indústries, amb l’ànim de donar-la a conèixer dins i fora l’àmbit acadèmic, atorgant una atenció especial als territoris surers, tant de Catalunya com d’altres regions i països. La càtedra vol sumar i potenciar els esforços (tant intel·lectuals com materials) que fan les institucions en la recerca del suro i el seu retorn social, fet que sens dubte ha de millorar l’eficiència en la gestió dels recursos públics esmerçats.

És indubtable la rellevància de les activitats relacionades amb el suro en aquelles zones del territori on s’han desenvolupat. L’explotació, transformació i comercialització del suro va donar lloc a l’activitat manufacturera més important de les comarques gironines en els segles XIX i primera meitat del XX, i la seva influència ha arribat fins als nostres dies. D’altra banda, l’activitat surera ha deixat com a herència un sector forestal de gran riquesa ambiental, que planteja reptes importants de gestió silvícola i paisatgística, i de manteniment de serveis ecosistèmics. També ha llegat un important patrimoni material (incloent-hi un paisatge i un urbanisme modelats per l’activitat surera) i immaterial (des de la cultura i l’etnografia a la gastronomia) a preservar i valoritzar. El sector ha de fer front avui a problemes com el canvi climàtic, l’aparició de plagues o la competència de substitutius sintètics a la indústria, però també pot aprofitar noves oportunitats ofertes per la tecnologia.

Presentació de la Càtedra d’Estudis del Suro

• Divendres 21 de gener a les 19.00 h
• A l’auditori Miquel Vincke & Meyer del Museu del Suro
• Imprescindible reserva prèvia (aforament limitat) Tel. 972 30 78 25 / c/e info@museudelsuro.cat
• Per a la contenció del COVID-19 és obligatori l’ús de mascareta i seguir les mesures de seguretat indicades.