“La Revolució Neolítica. La Draga, el poblat dels prodigis”, una exposició per a impulsar el coneixement del poblat neolític de La Draga (Banyoles).

El Museu d’Arqueologia de Catalunya presenta al Museu del Suro de Catalunya l’exposició “La Revolució Neolítica. La Draga, el poblat dels prodigis”, una mostra que es podrà veure del 26 de febrer al 22 de maig i que incorpora el llenguatge del còmic del dibuixant gironí Quim Bou, donant forma al contingut amb un discurs eminentment didàctic.

“La Revolució Neolítica. La Draga, el poblat dels prodigis” és una versió creada per a la itinerància amb la col·laboració de l’Arqueoxarxa impulsant i donant suport tècnic i econòmic als seus projectes cooperatius. De forma didàctica, repassa 30 anys d’excavacions arqueològiques al poblat neolític de la Draga, situat a Banyoles, considerat un dels assentaments més antics del nord-est peninsular.

Posant punt final en la seva itinerància, la mostra, comissariada per Antoni Palomo, conservador del Museu d’Arqueologia de Catalunya, aporta una gran quantitat d’informació sobre les primeres comunitats agrícoles i ramaderes que es van establir al nord-est de la península Ibèrica emprant un llenguatge fresc, visual i didàctic com és el còmic.

L’exposició s’estructura en diversos àmbits que responen a quatre conceptes bàsics que la protagonista del relat experimenta: l’emoció (per la descoberta del jaciment el 1990), l’anàlisi (mitjançant peces arqueològiques originals i rèpliques fidels), la interpretació (reconstrucció del que va succeir al poblat durant quasi 400 anys) i la imaginació (representació mitjançant la realitat virtual de com era el poblat i el seu entorn fa 7.000 anys).

Com a recurs museogràfic es presenten sis audiovisuals que connecten en primera persona amb els protagonistes de les descobertes d’alguns dels objectes més destacats de les excavacions. Mostren també els processos d’elaboració que haurien tingut aquestes peces (una aixa de fusta de roure, un pal cavador de fusta de boix, un anell d’os i un bol ceràmic).

L’últim àmbit està reservat a un espai en què la realitat virtual és la protagonista: el visitant entra en el poblat de la Draga i en el Neolític a través d’un audiovisual que recrea una passejada pel jaciment i el seu entorn. Aquest ha estat produït pel Departament de Prehistòria de l’UAB i l’Institut d’Investigació en Intel·ligència Artificial del CSIC i s’emmarca en un projecte del Programa Recercaixa, finançat per l’Obra Social ‘la Caixa’.

Un extraordinari aparador dels resultats de 30 anys d’exhaustives excavacions arqueològiques fetes en el poblat neolític de la Draga i coordinades pel Museu Arqueològic Comarcal de Banyoles, amb un equip multidisciplinari format per científics del Museu d’Arqueologia de Catalunya, la Universitat Autònoma de Barcelona, i el Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC-IMF) que han aportat resultats de gran impacte científic i amb projecció internacional.

Excavacions a La Draga

L’acte d’inauguració es realitzarà el pròxim dissabte 26 de febrer a les 19.00h amb la participació del regidor del Museu del Suro a l’Ajuntament de Palafrugell, Sr. Marc Heras, també amb la presència del director del Museu Arqueològic Comarcal de Banyoles, Sr. Lluís Figueras, la catedràtica de Prehistòria de la UAB, la Dra. Raquel Piqué, l’investigador del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC-IMF) el Sr. Xavier Terradas i la coordinadora de l’Arqueoxarxa, la Sra. Anna M. Garrido.

La mostra es complementa amb un programa d’activitats paral·leles per a públic escolar a través d’una maleta pedagògica i amb activitats per a públic familiar i diverses conferències divulgatives.

INAUGURACIÓ I VISITA GUIADA

– 26 de febrer a les 19.00 h
Parlaments i visita guiada a càrrec d’Antoni Palomo, comissari de la mostra i conservador del Museu d’Arqueologia de Catalunya.

CONFERÈNCIES

– 18 de març a les 19.00 h
El Poblat neolític de la Draga. Mètodes científics.
Xerrada a càrrec del Dr. Xavier Terradas (IMF, CSIC).

– 8 d’abril a les 19.00 h
Agricultura, gènere i desigualtat social durant el neolític.
Xerrada a càrrec de la Dra. Raquel Piqué, catedràtica de Prehistòria de la UAB.

TALLERS

– 26 de març a les 18.00 h
El pa, aliment dels Déus
Taller de molta i elaboració de pa.
Amb la col.laboració del Museu i Poblat Ibèric Ca N’Oliver.

– 9 d’abril a les 18.00 h
Pintem pintures rupestres amb materials del neolític
Taller de pintura amb pigments naturals, com plantes, carbó o fins i tot minerals.
A càrrec de Montserrat Abril, Aula d’Art de Palafrugell.

– 7 de maig a les 18.00 h
Les dones fan olles i cassoles
Taller de modelatge de ceràmiques neolítiques.
Amb la col.laboració del Museu i Poblat Ibèric Ca N’Oliver.