#JOEMQUEDOACASA: «Sabies que al 1880 ja existien les Fake News?»

Al llarg del 1880 es va publicar la notícia «Nueva luz eléctrica» a diversos diaris afirmant que el professor F.G. Maynard va reinventar la llum elèctrica amb l’ajuda d’un gat.

Todos saben que el gato es una máquina eléctrica, y muy barata para la casa, tanto que desde los siglos más remotos es familiar el experimento de coger un gato, frotarlo contra el pelo y verle echar chispas y decir disparates“.

Aquesta notícia va sortir a multitud de diaris de la península al 1880 i estranyament es va repetir una altra vegada l’any 1888. Sempre amb la mateixa redacció però amb petites diferències en l’entrada de l’article. Es pot trobar a diaris de Córdoba, Lugo, Huesca, Sevilla, Palma de Mallorca, Girona, Alacant, Cádiz, Madrid (El Magisterio Español!), Teruel i León. Més tots els diaris que segur la varen posar i que no estan digitalitzats. Tots aquests articles es poden trobar a la Biblioteca Virtual de Prensa Histórica.

Només es va posar en dubte a un parell de diaris, com per exemple al Diario de Lugo del 3 d’octubre de 1880, que acaba l’article amb el següent paràgraf: “Hasta aquí el periódico de los Estados-Unidos; de su relación rebaje el lector cuanto quiera; por nuestra parte, creyendo cuerdamente que no existen ni el doctor, ni su batería, ni su gato, todo lo demás nos parece verosímil“.

Sembla que l’arrel d’aquesta «fake new» podria venir del diari «Las Novedades de Nova York» (article conservat a la Biblioteca Pública de Nova York).

Si teniu curiositat i voleu saber com s’ho va fer, llegiu la notícia original publicada el 22 de setembre del 1880 al diari «La Lucha. Órgano del partido liberal de la provincia de Gerona».