Valentí Fargnoli, el paisatge revelat

6.11.21 - 16.1.22

Exposició temporal oberta al públic del 6 de novembre al 16 de gener de 2022 al Museu del Suro de Catalunya, Palafrugell

Valentí Fargnoli i Iannetta (Barcelona, 1885-Girona, 1944), considerat com un dels fotògrafs de casa nostra més importants de la primera meitat del segle XX, va recórrer les comarques de Girona per fotografiar-ne el patrimoni monumental i els més diversos esdeveniments socials, públics o privats. L’estètica singular i la voluntat de testimoniar la vida quotidiana són dos dels trets distintius de les seves imatges, moltes fetes per encàrrec i d’altres fruit de l’espontaneïtat de la seva mirada i de la seva passió per la fotografia. La seva obra ha esdevingut un valuós testimoni documental de la gent, els pobles i els paratges de les comarques gironines abans del desenvolupament turístic. Paisatges d’un temps passat que es revelen avui als nostres ulls: alguns intactes, altres irrecognoscibles i molts perduts per sempre, a través de la càmera del fotògraf i de la seva mirada.

L’exposició «Valentí Fargnoli. El paisatge revelat» s’emmarca en el programa d’actes de commemoració del 75è aniversari de la mort del fotògraf que la Diputació de Girona va impulsar al llarg de l’any 2019. Les imatges de l’exposició provenen de les col·leccions i fons fotogràfics que conserva INSPAI, Centre de la Imatge. Des de l’any 2011, aquesta institució ha dut a terme les tasques de documentació, restauració i digitalització d’aquestes valuoses imatges, i avui les custodia perquè d’ara endavant es preservin.

Us convidem a gaudir, des de la particular òptica de Fargnoli, d’un formidable passeig visual per (re)conèixer escenaris i moments de la nostra història que han perviscut en forma de memòria col·lectiva fins als nostres dies.