Exposicions

“La Captura. Dels paisatges d’en Vayreda a l’últim quadre d’Olot.” Col.lecció Jordi Planas.

17.10.20 - 17.1.21

L’exposició La Captura, procedent de la col·lecció de Jordi Planas i comissariada per Miquel-Àngel Codes, tracta sobre el fenomen pictòric que es va viure amb el paisatge d’Olot (1895 – 1995), la repercussió del qual arribà a tot el país. Joaquim Vayreda va ser el primer, l’artista que crearia el topos, el lloc comú que inspiraria a tants. Darrera d’ell vindrien molts pintors i de molts tipus: els delejants, els trasplantats, els “fills de”, els que no surten mai del marc, els que sí que ho fan. Tots ells van provocar una densitat d’artistes única al país.
El retorn de Joaquim Vayreda del seu primer viatge a París (1871) i la nova manera en què va començar a pintar el paisatge del seu Olot natal, va esvalotar l’encarcarat ambient artístic local, habituat a la pintura d’història i costumista.
L’exposició aborda aquest fenomen per primera vegada de manera global, ja que fins ara només s’havien fet exposicions col·lectives sobre els precursors germans Vayreda i Josep Berga o mostres individuals de la resta de pintors que participen a La Captura. La mostra està formada per una quarantena d’obres totalment inèdites d’artistes com Joaquim Vayreda, Enric Galwey, Ignasi Mallol, Pere Gussinyé, Ramon Barnadas, Jordi Curós, entre d’altres, i complementada amb la filmació de l’obra El marc (1995) de Lluís Hortalà.