Joaquim Vicens Gironella. Viure en temps convulsos i crear des dels marges

16.10.22 - 15.1.23

El Museu del Suro de Catalunya a Palafrugell ret homenatge a la figura de l’artista català més representatiu de l’Art Brut, Joaquim Vicens Gironella, amb l’exposició temporal Viure en temps convulsos i crear des dels marges.

La mostra, inaugurada el 16 d’octubre a les 12.00 h, serà visitable fins al 15 de gener de 2023, dóna a conèixer i posa en valor l’obra de Gironella i el reconeix com un dels autors més importants dins els corrents artístics internacionals de la postguerra europea.

L’historiador de l’art Narcís Selles ha comissariat l’exposició de Gironella fruit de la col·laboració entre el Museu Memorial de l’Exili de La Jonquera (MUME) i el Museu del Suro de Catalunya, a Palafrugell.

Tot i que el Museu del Suro comptava amb diverses escultures sobre suro de l’autor, escultor i activista d’Agullana a la seva exposició permanent, en aquesta ocasió, i per primera vegada, s’estudia i documenta la seva trajectòria recuperant la memòria de l’artista exiliat.

Aquest treball acurat es plasma en l’edició d’un rigorós catàleg on s’ha fet un estudi sobre l’autor i la seva obra, però on també s’hi publica la part més significativa de les memòries inèdites de Vicens Gironella, en què tracta la seva experiència de la Guerra d’Espanya, l’exili, la Segona Guerra Mundial i la seva activitat com a escultor.

Joaquim Vicens Gironella (Agullana, 1911―Tolosa de Llenguadoc, 1997) era fill d’una família d’artesans del suro de tradició republicana i surotaper ell mateix. De ben jove va mostrar unes inquietuds cíviques, polítiques i culturals així com una passió per l’escriptura que no l’abandonaria al llarg de la seva vida. Durant els anys trenta va col·laborar en la premsa local i comarcal, especialment a l’Empordà Federal. Arran del cop militar contra la República, va formar part del Comitè Antifeixista i del Consell Municipal del seu poble, primer per la CNT i després pel PSUC. Al front de guerra, va dirigir la publicació Victoria, adreçada als combatents republicans.

L’artista i intel·lectual francès Jean Dubuffet en va veure les obres i va quedar-ne captivat, ja que s’ajustaven a la idea d’Art Brut que llavors estava elaborant i que volia representar un corrent d’alteritat en relació amb l’art instituït. L’any 1948 va presentar-lo en una exposició personal a París i li dedicà una monografia; posteriorment Vicens Gironella participà en les mostres més significatives de la tendència a Europa i als Estats Units.

Actualment, l’obra de l’autor agullanenc gaudeix d’un nivell notable de projecció, és present en diversos museus i ha format part de mostres internacionals altament rellevants, a París, Londres, Ravenna o Ginebra. La Collection de l’Art Brut de Lausana, el principal centre del món d’aquesta tendència, conserva més de cinquanta peces de Vicens Gironella. El seu fer ha estat objecte de nombroses referències en articles, llibres i tesis doctorals.

Aquesta exposició reivindicativa és una ocasió única per a endinsar-se en el món de Gironella i descobrir un referent poc conegut tot i la seva cabdal tasca artística.

La programació inclourà visites comentades a l’exposició a càrrec del comissari Narcís Selles així com un seguit d’activitats per a públic familiar i escolar.

Diumenge 16 d’octubre, a les 12.00 h
Inauguració i visita comentada a càrrec de Narcís Selles

Dissabte 19 de novembre, a les 18.00 h
Taller familiar art brut, descobrim la figura de Gironella