“Dones”, de Francesc Català-Roca

30.7.22 - 9.10.22

Dissabte 30 de juliol comença la XII Biennal de Fotografia Xavier Miserachs amb la primera retrospectiva a Espanya de Sabine Weiss, i exposicions inèdites de Francesc Català-Roca, Ferran Freixa i Antoni Campañà, entre altres. Es podrà visitar fins al 9 d’octubre.

L’edició d’enguany compta amb 8 exposicions -tres més que en la passada edició- repartides per diferents espais del municipi i, per primera vegada, una a Llafranc; un programa d’activitats paral·leles gratuïtes obertes a tothom, i visites guiades a públic general i escoles.

La Biennal, un dels festivals de fotografia més antics de Catalunya, ret homenatge a Xavier Miserachs i a la seva generació, i treballa amb l’objectiu d’apropar la fotografia al gran públic. L’objectiu de la Biennal és el de donar a conèixer el treball de grans figures de la fotografia nacional i internacional, donar suport a l’obra de joves fotògrafs, així com descobrir el treball de fotògrafs anònims de la comarca, gairebé sempre amateurs, que sovint sense saber-ho han documentat la història recent del país.

Amb motiu de la celebració del centenari de Francesc Català-Roca (1922-1998), la Biennal organitza i produeix dues exposicions: “Dones”, amb més de 60 còpies -vintage i actuals-, i que es podrà visitar al Museu del Suro de Catalunya, ens aproxima a la mirada de l’autor vers les dones, i en col·laboració amb la Fundació Josep Pla, “Retrats d’un país: Francesc Català-Roca i Josep Pla”, que mostra com les narratives fotogràfica i literària dialoguen i es complementen per retratar un país.

“Dones”, comissariada i produïda per la Biennal, és fruit de la fascinant immersió a l’arxiu de Català-Roca, que al llarg de la seva vida va disparar més de 200.000 fotografies. L’exposició mostra la mirada del fotògraf vers les dones, de totes les edats, i en diferents àmbits i situacions. Una mirada de respecte, admiració i exaltació de la bellesa en l’accepció més àmplia de la paraula. La mostra, està formada per 32 còpies vintage i 34 còpies actuals.

Figura cabdal de la fotografia del segle XX amb una composició i estètica molt personals, mestre de la narració visual i excepcional cronista de la seva època, Català-Roca va fer al llarg de la seva vida més de 200.000 fotografies i va abordar les temàtiques més diverses.

Moltes d’aquestes fotografies estan protagonitzades per dones de totes les edats en diferents àmbits i situacions. A partir de la fascinant immersió en el seu arxiu, aquesta exposició vol mostrar la mirada del fotògraf envers les dones. Una mirada plena de respecte i admiració, d’exaltació a la bellesa en l’accepció més àmplia de la paraula. Imatges que amaguen i suggereixen històries de vida.

Aquesta edició compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Palafrugell, la Fundació Banc Sabadell, la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Girona.