Dia Internacional dels Museus 2021

DIA INTERNACIONAL DELS MUSEUS 2021 (#DIM2021)

Un any més el Museu del Suro de Catalunya es suma al conjunt de museus catalans en la celebració del Dia Internacional dels Museus #DIM2021 seguint el lema de l’ICOM El futur dels museus: recuperar i reimaginar.

L’objectiu del DIM, que promou el Consell Internacional de Museus (ICOM) arreu del món, és el d’augmentar la consciència pública del paper d’aquestes institucions en la societat i en el seu desenvolupament. En aquesta ocasió, es vol donar visibilitat a dos dels col·lectius que més han patit a conseqüència de la pandèmia i que estan directament relacionats amb el lema d’enguany: les persones grans i els joves.

Des del Museu del Suro, i juntament amb Ràdio Palafrugell, s’han creat quatre entrevistes que porten per títol: “Converses per la memòria: donem veu a les persones grans i als joves” i que es difondran tant a la pàgina web del museu i a les xarxes socials, com a través de Ràdio Palafrugell en diversos clips del dijous 13 al dissabte 15 de maig i que finalitzaran el diumenge 16 de maig amb una entrevista a través de l’Instagram live del museu. Podeu visualitzar els diferents videos publicats a la pàgina del youtube del Museu del Suro (Es publicaran del dia 13 al dia 15 de juny)

Aquesta iniciativa vol apropar diverses generacions per recuperar i posar valor a les vivències de la nostra gent gran i establir un espai de diàleg i de relació intergeneracional. Després de fer una crida a les xarxes socials per a la participació de joves per aquesta acció, amb l’ajuda de l’Àrea de Joventut de l’Ajuntament de Palafrugell, han estat diverses persones joves que s’han presentat voluntaris engrescats per la proposta. Les entrevistes han estat liderades per les persones joves, donant-los veu i creant vincles entre el passat de diverses persones vinculades a la indústria surera, sobretot en temes de gènere, de la vida dins la fàbrica, dels inicis en la creació de roba del suro i de les diferències en l’acció comercial arreu del món. Aquestes converses han permès una anàlisi comparativa entre dues societats molt diferenciades.

A part d’aquestes entrevistes el Museu del Suro també organitza jornades de portes obertes el dissabte 15, el diumenge 16 i el dimarts 18 de maig a dos espais.

En primer lloc al mateix Museu, on es podrà visitar l’exposició temporal “Sentir la Sureda” de la fotògrafa Michele Curel, inaugurada recentment, a l’auditori es projectarà de manera continuada el programa “Les veus del suro”, amb relació a l’aprovisionament de primera matèria amb testimonis rellevants, des de peladors a propietaris forestals o empresaris surers i finalment a l’espai La Joia del Museu, hi haurà la mostra “El vestit de roba de suro” que formà part de la performance d’inauguració de l’exposició “Surant” exposada el 2007 a l’espai La Galeria de la plaça de Can Mario.

I en segon lloc l’altre espai visitable, també amb portes obertes, serà la Torre de Guaita del Conjunt Monumental de Sant Sebastià de la Guarda a Llafranc, on es podrà gaudir de les vistes de la costa i de l’Empordanet i també veure l’exposició temporal titulada “Entre el cel i la terra. Pintura de Lola Barranco”.