Servei educatiu

Novetats

Una visita de pirateria i un taller d'arqueologia amplien l'oferta d'activitats educatives del Museu del Suro

Des de la dècada dels ’90 l’Ajuntament de Palafrugell i el Museu del Suro han dedicat recursos a museïtzar i difondre de manera activa la història del conjunt monumental de Sant Sebastià de la Guarda. D’ençà de l’obertura al públic de la Torre de Guaita i amb la reforma i museïtzació posterior de les restes del poblat ibèric, a finals del 2009, han estat múltiples les activitats, jornades i recursos que s’han creat a l’entorn d’aquest espai. Tot i que els escolars ja gaudien d’una oferta dedicada a aquest àmbit, durant aquest 2015 s’oferiran dues noves activitats relacionades amb la pirateria i l’arqueologia adaptades específicament a escolars de cicle infantil, primària i secundària.

La primera de les activitats que s’ha creat, dedicada a la pirateria, s’anomena Pirates a la vista!, i s’ha confeccionat exclusivament per a cicle infantil i inicial de primària amb l’objectiu d’ajudar als més petits a desenvolupar la imaginació a través de l’aprenentatge de situacions senzilles del nostre passat històric. Per fer-ho comptem amb la visita a un testimoni arquitectònic únic, la torre de guaita construïda a mitjans del segle XV, situada sobre el penya segat de Romaboira a 165m sobre el nivell del mar i amb unes vistes espectaculars. A través de la visita a la torre i ajudats d’atrezzo, creat expressament, hauran de recuperar els rastres del passat per descobrir el botí secret del Pirata Joan Torrelles.

La segona de les activitats que es presenten és una visita al jaciment iber i un taller d’arqueologia, únic a la nostra comarca, que porta per títol Retrobant la Gorgona Medusa. A través del recorregut per les restes del poblat ibèric els escolars de primària i secundària descobriran un dels jaciments arqueològics més ben conservats i interpretats de Catalunya. Amb l’objectiu de conèixer la cultura dels ibers, les característiques pròpies de les seves construccions, les relacions comercials, la seva alimentació, els enigmes de la seva escriptura, les creences i el perquè de la situació estratègica del poblat, els convidarem a ser aprenents d’arqueòlegs per buscar i retrobar peces antigues, com la Gorgona medusa. El valor i significat d’aquesta peça, trobada en les excavacions, serà un dels reptes a descobrir a partir del seu anàlisi i interpretació que permetran entendre que mitjançant els testimonis del passat es construeix la història.

Amb aquestes noves activitats el servei educatiu del museu acompleix un dels seus principals objectius: apropar la història local a les noves generacions dotant als docents de recursos educatius de qualitat i així proporcionar-los complements als continguts curriculars que s’exposen a l’aula. Aquestes noves propostes augmenten la gran diversitat de temàtiques que embolcallen el paquet d’activitats dirigides a escolars i fan del Museu del Suro de Palafrugell un important espai d’enllaç entre el patrimoni i el món educatiu.