El cooperativisme de consum en territori surer

1.12.18 - 3.3.19

El Museu del Suro ha produït una exposició que posa en rellevància la importància de les cooperatives de consum, durant els segles XIX i XX, en el territori surer. Un útil interrogatori des del present a un passat important en el que el territori surer va ser un dels més destacats de Catalunya en aquest tipus de cooperativisme. Actualment, els principis ideològics que van conduir als obrers de les fàbriques a associar-se per defensar uns interessos comuns són plenament vigents. A l’exposició es podrà veure com es varen organitzar els cooperativistes davant uns problemes que, malgrat el temps transcorregut, ara ens tornen a ser familiars.
El guió de l’exposició s’ha fet a partir de l’encàrrec d’una recerca específica del Museu del Suro a l’historiador Jordi Turró. Com que l’exposició abasta el conjunt dels territoris surers catalans, s’ha comptat, a més dels fons del propi Museu, amb la col•laboració de diversos arxius amb la cessió d’imatges, documents i monedes.
Una cooperativa de consum és una associació de consumidors que volen beneficiar-se de la compra en grup, però en el moment de la seva implantació durant el segle XIX eren molt més, varen néixer com a una reacció de protesta, una associació de lluita obrera i valors democràtics que pretenia acabar amb la pobresa, les injustícies i la misèria.